Artikler

Om nutidige kunstretninger

Jeg ser årligt invitationer fra mange hundrede forskellige gallerier der inviterer til ferniseringer, og kunstnere der ønsker at udstille i vores virksomhed. Det skyldes, at jeg er medlem af min virksomheds kunstforenings bestyrelse, hvor vi er interessante bl.a. fordi den virksomhed jeg arbejder i er stor (3.000 ansatte), og har penge til at købe meget kunst. Jeg ser også mange udstillinger løbende, og danner mig et indtryk af hvad der rør sig.

En del nutidig kunst er skabt til umiddelbar konsumption, det virker ikke gennemarbejdet, og søger at overrumple og skabe opsigt med simple virkemidler, mere end det søger fordybelse via et gennemarbejdet formsprog. Det er kunst der efter min vurdering med meget få undtagelser er forsvundet fra kunstscenen om få år.

 

Kunst bør efter min vurdering søge et gennemarbejdet formsprog, og søge at viderebringe en betræbelse, en fordybelse, en fokuseren på noget kunstneren mener er vigtigt at fortælle verden. Det kan spænde fra at være helt abstrakt, hen over blandinger af abstrakt/konkret i et ekspressionistisk formsprog – eller det kan være hyperrealisme.

De sidste 30 års abstrakte dominans har fået et spændende modspil af den fremvoksende konkrete tendens. Det er fint, og hvis jeg skal vove pelsen tør jeg godt udsige, at mange ringe kunstnere (for) længe har gemt sig bag et abstrakt udtryk. Hvis de blev afkrævet et mere konkret udtryk ville deres evner falme. I et abstrakt udtryk er der efter min vurdering en stor faldgrube i, at man som kunstner ikke nødvendigvis løbende skal forbedre sig. Det er ofte meget vanskeligt for beskueren af værket at kunne vurdere, om der er lagt lidt eller meget arbejde i et abstrakt værk

< Tilbage til oversigt over artikler

Valid XHTML 1.0 Strict